Bidra til vårt nye design

vc3a6rVi letter på sløret på deler av vårt nye nettdesign i håp om å få innspill på et par problemstillinger rundt toppmeny og fargevalg.

Dette gjør vi gjennom å legge ut lenke til betaversjonen av vårt nye værrigg.

Bakgrunn:

Budstikka.no har behov for å forbedre vårt design på våre sider. Hensikten er å skape en ryddigere side som bidrar til å øke trafikken og synliggjøre alle tjenestene vi har utviklet.

Vi har valgt å følge rammeverket til Edda, som f.eks. på www.tb.no, ettersom vi har et nært samarbeid på mange områder og at dette vil være hensiktsmessig ved implementeringen av felles tjenester, som nettopp været.

Det innebærer bl.a. at venstremenyen forsvinner og vi samler alt i toppmenyene (og høyrekolonnene).

Værrigget:

Hoveddesignet er for tidlig å slippe, men værrigget er i praksis klart.

Selve værbiten er levert av Edda Digital og ligger fast inntil de velger å endre dette.  Men dersom det er synspunkter på hvordan vi har strukturert det lokale innholdet (vi har valgt alfabetisk), så kom igjen.

Ellers er det to ting vi ønsker tilbakemelding på nå:

  1. Fargevalg. Rødfargen inngår i  mediehuset Budstikkas designprofil. Men bør vi tenke annerledes? Mørkeblått (den andre hovedfargen)? Eller hvitt?
  2. Toppmenyene. Hva fanger oppmerksomheten? Den øverste linjene med hovedkategoriene eller underkategoriene? Hvis svaret er underkategoriene, hvordan kan vi skille bedre?

Understreker avslutningsvis at dette er betaversjonen,  og at lenkene i hovedkategoriene peker til dagens versjon foreløpig.

Forhåpentligvis er dette nok til å gi oss en tilbakemelding – come rain or come shine!

About these ads

12 kommentarer

Filed under Budstikka

12 responses to “Bidra til vårt nye design

  1. Rødt var fint! Likte bredden på den røde borden bedre enn den smale røde som utgjør underkategoriene i dagens layout.

    Ikke stor forskjell på hva som traff oppmerksomheten av topp eller underkategorier. Skillet var greit, bortsett fra ved den aktive toppmenyknappen, der synes jeg det fløt for mye i hvitt mellom menyradene.

    Like viktig er at disse menylinjene står i ro når man klikker bortover hovedkategoriene. I dag «spretter de opp og ned» avhengig av høyden på annonsene over. (Nei, bruker ikke ad-blocker. Det er vel nesten litt umoralsk når man ønsker seg gode lokale nyheter på gratis nettside).

    Hvorfor står det foresten Budstikka.no ? Holder det ikke med bare Budstikka? Alle vet vel at de er på en nettside? Vet at det er det samme på aftenposten.no og dagbladet.no, men fortsatt litt vel 2000? :-)

    Til vær-siden, eller værriggen som du kaller den, har jeg et forslag. Dette er jo akkurat de samme dataene som man får ved å gå inn på yr.no direkte. Hva med å tilby noe mer? Vi bor i to kommuner med ganske varierende temperaturer og nedbørsmengder. På få hundre meter varierer snødybden med flere decimetere og temperaturen med 3.4 grader. Større variasjoner enn Meteorologisk instiutts målestasjoner i Asker, Blindern og Tryvasshøgda kan fange opp, skulle man tro. Hva med å sette opp noen egne målere? Alternativt «ansette» noen værengasjerte pensjonister til å rapportere inn der de bor på fast basis.

  2. Hei hei, takk for tilbakemeldinger.

    Forstår jeg rett at du ønsker lavere topprad når du sier det er for mye hvitt mellom radene? Dette er isåfall noe som kan prøves.

    Tanken rundt menyen, og resten av siden når den kommer ut, er at det ikke skal være noen tvil om noe er klikkbart eller ikke. «Er headeren klikkbar?» «Er dette en link?» osv. For menyen sin del var tanken ved «rollover» å gi en tilbakemelding om at denne er klikkbar (selv om en meny sier dette ganske mye selv), samtidig som at kanskje å endre bakgrunnsfarge er i overkant. I undermenyene f.eks. endrer vi bare farge til rød og streker under.

    At det står «Budstikka.no» er antakelig litt merkevare, da «Budstikka» gjenspeiler avisen? Godt spørsmål egentlig, her får noen andre ta årene og ro, for jeg vet egentlig ikke svaret.

    Jeg er enig i at værsidene ikke gir noe mer enn yr.no, men som lokalavis prøver vi å samle alle de lokale nyhetene, deriblandt også været, under samme paraply/nettsted. Disse værsidene er heller ikke utviklet av oss, så vi har begrenset med muligheter, men jeg er enig i at forslaget ditt hadde vært helt supert.
    Umulig burde det heller ikke være, men man må finne en måte å få pensjonistene til å rapportere inn automatisk, så det ikke blir en jobb for oss å gjøre manuelt.
    Ved eventuelle automatiske målestasjoner blir det vel det evige spørsmålet om hvor og hvordan. Ikke umulig, krever bare litt planlegging.

  3. Takk for alle innspillene, som Peter har svart utfyllende på på.

    Til ditt ene spørsmål om Budstikka.no, så har mediehuset en merkevareprofil, som tilsier at avisen, nettutgaven og tv skal markedsføres som hhv. Budstikka, Budstikka.no og TVBudstikka.

    På nettutgaven isolert kan dette virke som litt smør på flesk, men når vi markedsfører mediehuset – f.eks. på Telenor Arena – bidrar dette til å synliggjøre at Budstikka består av flere kanaler.

    Når det gjelder snødybder etc så har yr en tjeneste for dette også: http://www.yr.no/observasjonar/1.4276285

  4. Uttrykte meg kanskje ikke veldig presist på det med menyene.
    Synes høydene på begge menyradene var greie. Går bra at øverste rad er såpass mye større for å markere at det er en hovedkategori. Det jeg prøvde å si at det kanskje kunne ha vært et fargeskille mellom den aktive knappen i den øverste raden og menyraden under. Dette kan jo gjøres ved at 3d-effektene på nederste menyrad gjøres lik den øverste, slik at den nederste menyrader starter litt gråere, før den blir hvit og så grå igjen. Jeg er ikke sikker på dette, og mine forslag baserer jo bare på en statisk meny på vaer.budstikka.no Det kan jo fortone seg annerledes når en prøver på en fungerende menyrad. Skal undermenyen endre seg ved klikk på knappene i øverste rad, eller skal de endres ved kun å bevege markøren over? Det siste hadde jo vært litt stilig å få til.
    Og så må jeg få gjenta ønsket om at menyraden fryses på samme sted på alle sider, slik at men slipper å «lete» etter den med markøren når man blar fort fra underside til underside.

  5. Takk igjen for innspill.

    Jeg tror tanken fra designeren var at valget i hovedmenyen skulle henge sammen med undermenyen for å vise grafisk at disse hører sammen, men vi får ta det tilbake til tegnebordet for evaluering.

    Menyen på værsidene skal ikke være statisk? Hvilken nettleser bruker du? (Det var forøvrig en bug der som ble knust i dag tidlig, relatert til at de første menyelementene ble ganske statiske)

    Bare for å være helt sikre på at vi ser det samme, slik ser det ut hos meg:

    http://www.screencast.com/users/phaza/folders/Jing/media/866f7834-357a-49f0-806f-8cddb9bcbbac

    Ang. dette med å endre undermeny ved «rollover» er det noe som har blitt testet inn og ut i brukerundersøkelser, og hver gang går det like dårlig. Det som skjer er at de litt mindre nettvante, og særlig folk litt opp i årene ikke klarer å navigere med den. De er litt ustøe på musen, og vips så glir de over en annen hovedmeny og så er undermenyvalget de mente å trykke på blitt et helt annet. (Jeg hadde også lyst på dette nemlig, og undersøkte litt)
    Jeg har derimot vurdert noe lignende aftenpostens meny, men den kommer ihvertfall ikke i førsteomgang, og må gå sin byråkratiske gang via designeren og sjefen. (Dag :)

    Menyen skal også forholde seg i ro når du surfer rundt, det har aldri vært meningen at den skal sprette rundt.

  6. Hei igjen!

    Jeg bruker Opera 9.6, og ser det samme som du viste på filmen, men den er jo statisk i den forstand at klikker du på en knapp «spretter» du over i dagens budstikka.no. Jeg skjønner at det er sånn det må være når man tester i tidlig fase, men det gir meg et litt tynt utgangspunkt for å uttale meg bombastisk. :-) Når man kan se hvordan det ser ut med forskjellige knapper på øverste menyrad «satt som aktiv» er det ikke sikkert dagens grafikk ser så dum ut, men det vet jeg ikke for jeg får ikke prøvd ennå… 8-)

    «Hopp og sprett» menyer:
    Gå i dagens budstikka.no og klikk deg bortover menyraden. Når du kommer til «jobb og økonomi» og «bolig» spretter hele raden opp fordi det er mindre annonser over. Det gjør det i alle fall hos meg med Opera 9.6 uten noen («umoralske») ad-blockere.

  7. Til «bloggeier»:
    For snøforhold synes jeg senorge.no er bedre enn yr.no. Litt mer utdypende med gammel snø, ny snø, dypder osv.
    Men igjen det blir litt grovt. Hvis man kunne rekrutere noen it-kyndige pensjonister med interesse for vær og for å tjene noen få tusenlapper i året, til å daglig/ukentlig selv legge inn microlokale værdata for sitt lille område, hadde det kanskje vært et fint SUPLEMENT til profesjonelle data fra yr.no eller senorge.no.

  8. Min umiddelbare tanke da jeg kom til «jobb og økonomi» (ikke ofte jeg er der) var at «her må det være en feil», men så ser jeg at det er skjult i koden, så da antar jeg det skal være slik. Tror dog det er noen planer for videreutvikling av denne seksjonen så snart det nye designet er på plass.

    Hvorfor må neste Dag svare på, da jeg har hatt lite innsikt i tanker rundt denne seksjonen.

    Ang. menyen så lusker designeren i kulissene her så hun vet ihvertfall at det er litt tanker rundt menyen. Tror hun visper sammen et nytt forslag, så kan vi teste og evaluere begge ved senere anledning.

  9. Fanden

    Skal dere over i Publicus også? Stakkars folk.

  10. Tilbaketråkk: Hjelp oss med været « Dag Otters blogg

  11. Neida, vi har ingen planer om å konvertere til publicus. Det eneste vi gjør er å lage et design som er relativt likt Eddas aviser for lettere å kunne integrere løsninger og tjenester de lager.

  12. Budstikka bruker Escenic som publiseringsverktøy, og kommer ikke til å vrake dette til fordel for Publicus.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s